De Belgische identiteit app Itsme heeft een groei van 11 procent gezien en heeft nu 6,7 miljoen accounts. Van deze gebruikers gebruikt 95 procent de app minstens één keer per jaar. Het aantal gebruikers is iets hoger dan de 6,5 miljoen gebruikers van vorig jaar. De groei van 11 procent is minder dan de verdubbeling van vorig jaar, die plaatsvond vanwege de nood aan identificatie voor corona apps.
Het aantal transacties is vorig jaar meer gestegen dan het aantal gebruikers. In 2022 waren er 315 miljoen transacties, wat neerkomt op 35 procent meer dan in 2021. De groei van transacties was vooral in de privésector, waar het drie keer zo hoog was als bij publieke instanties. Itsme verdient geld door commissies te ontvangen op basis van die transacties. Het bedrijf behaalde hierdoor vorig jaar een nettowinst van 1,2 miljoen euro, waardoor het voor het eerst winst maakte.
Belgian Mobile ID, het moederbedrijf van Itsme, had echter toch een verlies van 600.000 euro. In vergelijking met vorig jaar is dit wel 2,8 miljoen euro minder. Belgian Mobile ID hoopt Itsme te laten groeien, voornamelijk in het buitenland. Zo wordt de identiteit app al gebruikt in Rotterdam en de app wil zijn diensten ook in Luxemburg aanbieden. Belgian Mobile ID hoopt na de zomer met nieuwe wetgeving ook buiten de Benelux diensten te kunnen aanbieden.
Ondertussen heeft de Belgische overheid gewerkt aan een alternatief voor Itsme om niet afhankelijk te worden van één bedrijf.